top of page

עיצוב מלון קדמא

מלון קדמא - שדה בוקר
עיצוב פנים : סטודיו ניר יפת

מלון קדמא תוכנן והוקם במשך כ-5 שנים, כאשר בשנתיים הראשונות מתוכן הייתי שותף לתכנון ועיצוב המלון כולו, יחד עם יצירת קונספט וסיפור ייחודי למלון , המורכב ממספר נקודות מובילות בחיי הנבטים - מסתוריותם, דרך הבשמים, החאנים המדבריים, שהוקמו לאורכה ובאורח החיים שלהם לפני ולאחר הכיבוש הרומי.
המלון ממוקם בסביבה מדברית ולא הרחק ממסלולה של דרך הבשמים העתיקה, דרך שבה שלטו הנבטים, במשך מאות שנים. דרך הבשמים היא דרך שבה עברו סחורות יקרות ומיוחדות מדרום ארצות ערב והמזרח הרחוק, דרך הנגב לנמלי הים התיכון ומשם למערב.
בתכנון ועיצוב המלון התבקשתי להיות מעורב בתכנון האדריכלי ובשטחי החוץ הציבוריים יחד עם אדריכלית הפרויקט, תוך התכנסות לתוך מגבלות התוכנית המקורית שהאדריכלית יצרה לפני שנים רבות, עבור המלון ובהתאם לכך שינינו שטחים ומבנים ניכרים, שהיוו שינוי משמעותי מהתכנון המקורי של המלון, אשר יחד יצרו סיפור, חוויה ומבנה אדריכלי מרשים המחובר לקונספט המלון.
השינויים שבוצעו היו מהותיים ובין היתר כללו – עיצוב ותכנון מחדש של המבנה המרכזי - מבנה הכניסה הראשי למלון, אשר כלל שינוי פונקציות של שטחים, צורתם וגודלם, שינוי נפח המבנה, פתחי חלונות לכניסת אור טבעי במבנה והטמעת משרביות בחלונות, אפיון של הצורה ומיקום המבנה ביחס ליתר המבנים, הגדלת השטח הכללי, בנית מבנה עם כניסה מרכזית ומוגדרת כפי שחאנים מדבריים תוכננו ונבנו בתקופות קדומות וזאת לאחר מחקר מעמיק שעשיתי בנושא החאנים המדבריים.
מבני החדרים היו מחולקים בתכנון המקורי ל-7 מבנים וכך גם נשארו. כל מבנן חדרים כלל במרכזו חצר שהייתה סגורה וכלואה עם שטחים תפעוליים בצד הפונה למרכז הבריכה, אשר אותם העברתי לצד הפנימי של החצר, למעבר אחורי, וכך נוצרה חצר חאן קטנה בכל מבנן חדרים, הפתוחה למעברים הראשיים ולחצר הבריכה, חצר נוי, עם מקור מים וצמחיה, מקום להתרעננות ומנוחה עבור אורחי המלון.
מסדרונות החדרים תוכננו עם קירוי תקרת בטון ומיזוג אוויר, אותה בחרנו לבטל וליצור מעברים פתוחים לכיפת השמים יחד עם קירוי טבעי אשר יספק הצללה נעימה למעברים, יחד עם כניסה של אוויר טבעי תוך חיבור המלון לטבע והפחתת הבניה המסיבית. הצללה זו גם יוצרת משחקים של אור וצל לאורך כל שעות היום.
חצר הבריכה הפכה למקום המרכזי של המלון, בו כל החצרות והמעברים של המלון, פונים אליה והיא מרכז ההתרחשות, כאשר המעברים מסביב, תוחמו במשרביות להצללה והסתרה, מעבר של אוויר ואור, הנהוג בבניה מדברית ואותנטית.
סביב הבריכה יצרנו פינות זולה לישיבה, עבור קבוצות, זוגות ובודדים, תחת כיפת השמיים והצללה של עצים וצמחים, פינות אשר תוכננו בבניה בבלוקים וטייח ועליהם כריות מרופדות בבדים אשר עיצבנו עבור הפרויקט.
במקור המלון תוכנן ל-100 חדרים בשתי קומות, כאשר החדרים היו גדולים וללא נוף. לבקשת היזמים, התבקשנו לבדוק היתכנות ל- 100 חדרים בקומה אחת במסגרת קווי הבניה וגבולות המבנים, של התכנון המקורי של המלון. יצרנו בהצלחה 133 חדרים אשר עומדים בתקנים המלונאיים של משרד התיירות ובסופו של דבר התבקשנו להוסיף בהמשך תהליך התכנון' חדרים נוספים בקומה נוספת.

בעקבות הוספת החדרים ותכנון כל המלון בקומה אחת, החדרים הוקטנו לגודל העומד כאמור בתקנים ובדרישות של משרד התיירות. הפכנו את כיוון תכנון פנים החדרים, כך שבקצה החדר יהיה מקור של אור ואוויר.
​בחלונות החדרים ובחלקים שונים במבנה המרכזי של המלון, בחרנו להתקין משרביות, כאלמנט אותנטי בבניה מדברית ומזרח תיכוני וזאת גם כמענה לדרישת היזמים לספק מיגון למלון. המשרביות מעניקות הצללה נעימה, המצננת את החדרים מהחום המדברי, יחד עם אפקט עיצובי נוסף, ברגע חדירת קרני השמש למלון - משחקים צורניים של אור וצל על גבי הרצפה וקירות החדר ומסתוריות המתכתבת עם סיפור הנבטים.
מקורות מים ואש הינם מוטיבים חוזרים, בעיצוב המלון ומפוזרים באגפיו השונים – בלובי, לאונג', חצר ושטחים סביב המלון.
הנבטים, היו משלבים בבניית הערים שלהם, מספר סגנונות אדריכליים שונים, כפי שניתן לראות בעיר הנבטית המפורסמת - פטרה. הם הובילו סחורות וטעמים מכל העולם ובהשראת סיפורם יצרנו קונספט למלון שהוא כולו פיוז'ן בסביבה מדברית. הביטוי פיוז'ן מגיע בעיקרו מעולם האוכל והוא מבטא שילוב תרבויות במאכלים - כך בחרנו בעיצוב המלון לשלב סגנונות ותרבויות , שיחקנו בין התקופות ושילבנו ביניהן, על מנת להתאים את המלון לאורח החיים של המטיילים כיום , ביניהם גם הדור הצעיר.

עיצוב פנים : סטודיו ניר יפת
הדמיות : סטודיו ניר יפת

bottom of page